Harini aku drive ke sekolah. Kalau korang nak tahu, Monash ni ada satu macam perangai; kalau korang drive lebih pukul 9am ke sekolah, mimpilah dapat parking. Pagi tu aku cuba nasib, berjaya jugaklah park. Tapi itupun di nun hujung, betul-betul sebelah pagar.


Malam tu aku pulang lambat. Habis bayar parking, terus bergerak ke kereta. Cuaca malam agak panas dan berbahang. Mungkin masa peralihan monsun, jadi cuaca pun tak stabil. Sedang aku berjalan, aku terdengar bunyi deruman motosikal. Kelihatan abang guard Monash datang menyapa.

"Kereta kat mana dik?"

"Tuu, hujung sana"

Aku jawab sambil menuding jari ke arah kereta aku yang samar-samar kelihatan di malam yang suram itu. Betapa jauhnya aku park. heh.

"Berani ke ke sana?"

"Bolehla.."

Aku nampak muka abang guard tu kelihatan risau.

Relax la bro, takkan ada orang nak rogol aku kot. Fikir aku dalam hati.

"Kenapa ek?"

"Takde... tempat ni keras sikit.."

Aku mula rasa seram, aku pandang keliling. Yang aku nampak hanyalah jalan tar dan kereta-kereta yang entah siapa punya tak ambil lagi, memang la keras. Nak aje aku buat lawak bodo tu.

"Keras macamana?"

Abang tu pandang keliling, mukanya kelihatan resah.

"Sini ada pontianak"

Okayyyyyhhhhhhh..... Saat dia sebut perkataan pontianak tu aku dapat rasa bulu roma aku meremang. Siot.

"serius!!???"

"betul, sini dah ramai kena kacau. Dulu sini (sambil menyuluh satu kawasan di tepi pagar) pernah ada guard post,"

"sekarang dah kena alih?"

"haah, selalu sangat kena kacau. Ada seorang guard tu memang berhenti kerja tiba-tiba lepas satu malam jaga di sini,"

Aku terkedu. Masa aku berjalan dihabiskan dengan cerita abang tu.

Dia cakap kat sini, ada orang pernah dengar suara menghilai di kesunyian malam. Ada yang mengadu pernah rasa ada orang tepuk bahu dari belakang, tapi bila toleh, tiada kelihatan orang; Hanya kesunyian malam. Lagi teruk, ada yang pernah terserempak dengan perempuan pegang baby sambil duduk di atas jalan.

"ada yang pernah nampak perempuan kat situ," sambil menyuluh ke luar pagar. Yang aku nampak hanyalah semak-samun. Damn.

Masa tengah jalan tu, aku raba poket untuk ambil handphone. Waktu menunjukkan jam 11.20pm. Aku pandang kedepan. Kelihatan aku sudah menghampiri kereta savvy berwarna biru yang diberikan abang aku. THANK GOD.

"lain kali dik, kalau nak park, jangan park jauh-jauh sangat. Sini memang ramai sangat orang kena dah,"

"Okay, terima kasih ye"

Abang guard tu terus blah dengan motor beliau. Tinggalkan aku keseorangan di situ. Siot.

Aku pun terus buka pintu, start enjin, dan terus tekan minyak keluar dari tempat tu.

Mungkin lain kali aku akan ke situ lagi pada waktu yang sama. Ada projek yang ingin aku lakukan ala2 seekers la. hahha

ADA PONTINAK LA NOOB!